Kinesiotaping

Kinesiotape (ook wel medical tape genoemd) is een elastische tape met een huidvriendelijke acryl lijmlaag. Kinesiotape herken je vaak door de gekleurde tapes die op iemands lichaam zijn aangebracht. Sporters dragen de tape bij blessures, voor ondersteuning of preventief. Niet alleen sporters gebruiken kinesiotape, maar ook veel mensen met uiteenlopende klachten. Onze fysiotherapeuten gebruiken de elastische tape als onderdeel van een therapeutische behandeling. De kinesiotape kan gedurende elke fase in het genezingsproces gebruikt worden. Na aanbrengen van de tape voel je geen bewegingsbeperking. De tape bevat geen medicatie maar een goede kinesiotape heeft dezelfde elasticiteit en dikte als de huid. Door deze eigenschappen en het op de juiste manier aanbrengen van de tape, wordt het zelfhelende vermogen van het lichaam geactiveerd.

Pijndemping en vochtafvoer zijn belangrijke effecten die je kunt bereiken. Door pijndemping is bewegen vaak weer mogelijk. De tape kan 5 tot 7 dagen blijven zitten en is waterbestendig. Douchen is geen probleem.

Bij het aanbrengen van kinesiotape worden de spieren en gewrichten in (uit)gerekte positie gebracht, vervolgens wordt de tape op de huid aangebracht. Op deze manier blijft volledige bewegingsuitslag mogelijk.  Wanneer het lichaamsdeel terug gaat in de natuurlijke ontspannen houding, tilt de tape de huid iets op. Op de plaats waar de tape is aangebracht zie je ‘golfjes’ ontstaan, en hierdoor ontstaat ruimte tussen de opperhuid en onderhuid waarin de receptoren van zenuwen, bloed- en lymfevaatjes liggen. In de bovenste laag van de huid bevinden zich 85% van de pijnsensoren. Het pijndempende systeem wordt door de tape geactiveerd. De pijn vermindert, of kan zelfs verdwijnen, waardoor je beter gaat bewegen en de functie weer terugkomt. Het resultaat is vaak direct merkbaar binnen de behandeling.

Kinesiotaping nodig?